חשיבות הפיזיותרפיה והפעילות הגופנית לאנשים מבוגרים

פיזיותרפיה

מאת מר עטאללה חאיק - מנהל תחום פיזיוטרפיה

הספורט והפעילות הגופנית מהווים תשתית מרכזית לחוסן קהילתי, חברתי, חינוכי ותרבותי.
לפעילות הגופנית חשיבות עליונה בשמירה על הבריאות הפיזית והנפשית, מדובר בזמן איכות ובהשקעה משתלמת. בעזרת פעילויות תוכן רבות ומגוונות, בעזרת מתקנים ראויים וציוד עזר מתאים וכמובן הדרכה מקצועית מוכשרת ומוסמכת ניתן להפעיל מטופלים תשושים ,סיעודיים ותשושי נפש שימור פעילות גופנית בקרב האוכלוסייה הבוגרת חשוב מאי פעם.
להישאר פעילים זה קריטי עבור אוכלוסייה זו.
פעילות גופנית היא תרופה! פעילות גופנית יכולה למנוע מחלות ובעיות בריאותיות ויכולה אף לשפר בריאות גופנית ונפשית בכל גיל. לא סתם Exercise is Medicine נאמר- בעידן הפוסט קורונה גדלה ההבנה שלנו, יותר מתמיד, מה ההשלכות של חוסר פעילות גופנית על כל אחד ואחת, כמה וכמה על בני הגיל השלישי. אנחנו נתקלים במקרים של אנשים שהפסיקו תרגול וטיפולים למשך חודשיים- שלושה ופתאום מדווחים על נפילות, חולשה וירידה תפקודית משמעותי.
האוכלוסייה הבוגרת אינה עוסקת בפעילות גופנית סדירה ,מנגד ביצוע פעילות גופנית מפחית משמעותית שיעורי תמותה ותחלואה, מאט את ההתקדמות של מחלות שונות, משפר את הכושר הגופני, מחזק את השרירים ומשפר את איכות החיים.
הפעילות הגופנית מנתבת את האדם לאורח חיים בריא, המתבטא בהקפדה על תזונה נכונה והימנעות מהרגלים מסוכנים כמו עישון.
חשוב להדגיש שהעדר פעילות גופנית מהווה כ-30 אחוזים מהסיכון לפתח מחלות לב וסרטן. ככל שעולה המינון בפעילות גופנית, כך עולה מידת ההגנה מפני מחלות ניתן ליצור הזדמנויות שוות לאינטראקציה בין אנשים, לשיפור התקשורת החברתית ולבניית ערכים חברתיים רצויים.
להלן חמשת היתרונות המובילים מניעת מחלות:

1. שיפור המצב המנטלי נפשי.
2. ירידה בסכנת נפילות.
4. שיפור יכולות קוגניטיביות.
5. שיפור קשרים חברתי.


האם פעילות גופנית מומלצת עבור מבוגרים מעל 75?
לפי ארגון הבריאות העולמי- מומלץ לבצע 150 דקות של פעילות בינונית כל שבוע ,או 75 דקות של פעילות מאומצת. למשל, 6 ימים בשבוע למשך 25 דקות. זה אולי נשמע הרבה אבל אם מגוונים את סוגי הפעילות ומבצעים אותה גם יחד עם אנשים אחרים, הפעילות נעשית מהנה יותר והזמן יקבל משמעות אחרת וחלוף במהירות.
איזה סוגי פעילות גופנית מותאמים לגיל השלישי?
הליכה – במידה ואפשר, מומלץ ללכת בחוץ , לנשום את האוויר הצח, ליהנות מהנוף, במידה ומצליחים להגיע למאמץ שגורם להזעה זה עוד יותר טוב.
שחייה- סוג פעילות מצוין ומאד מומלץ מפני שבשחיה משתמשים בכל קבוצות השרירים וללא העמסה ,מה שמקל מעט על המפרקים.
ריקוד – ידוע כי למוזיקה ישנה השפעה תרפויטית, במידה ומוסיפים תנועה של הגוף, ריקוד ותזוזות לפי הקצב-זהו שילוב מנצח עבור הגוף והנפש.
בנוסף פעילויות כמו שימוש תדיר במדרגות, הצטרפות לקבוצות הליכה, אימון, תרגול, גינון וטיולים בשעות הפנאי, תורמות אף גם כן לשיפור היכולות הפיזיות.

פיזיותרפיה לחיזוק ושיקום בגיל השלישי
לאנשים בגיל המבוגר או אנשים עם מחלות רקע מומלץ מאוד לבצע פעילות גופנית מותאמת אישית ,טיפול ע"י פיזיותרפיסט שיתרגל עם המטופל בהתאם ליכולות האישיות.
היתרון של פיזיותרפיסט על פני מאמן כושר היא שפיזיותרפיסט מקבל הכשרה רפואית עם דגש על פתולוגיות שונות. בכך פיזיותרפיסט יודע להתאים תוכנית אימון מדויקת ומותאמת אישית. תוכנית האימון משלבת מספר אלמנטים ותמיד מתייחסת גם לטיפול בכאב ומחלות רקע.
הדגש בטיפולי פיזיותרפיה הוא :
שיפור כח וסיבולת השרירים כך שניתן יהיה לבצע פעולות חוזרות לאורך זמן כנגד התנגדות. תרגול שכזה משפיע לחיוב על אוסטיאופורוזיס וצפיפות העצם.
שיפור הכושר האירובי (סיבולת לב-ריאה) ובכך להתעייף פחות ביציאה מהבית, מקלחת ממושכת וכד׳.
גמישות ותנועה כך שניתן להתנועע בחופשיות ועם פחות כאבים
שיפור שיווי משקל חיוני למניעת נפילות העלולות להביא עימן שברים ואשפוזים מיותרים.
שיפור הקואורדינציה המשפיעה על אופן ביצוע פעולות מהיומיום, שיפור הקוגניציה וה״גמישות המוחית״
שיפור תפקודי היומיום כך שניתן לבצע פעולות יומיומיות ללא עייפות שרירים מוגזמת.
טיפול במקור הכאב בעזרת טיפול מנואלי, שימוש באמצעים מעולם הפיזיותרפיה.
לסיכום:
פעילות גופנית חיונית ומשפרת את המצב הפיזי והרגשי באופן משמעותי בעיקר בגילאים מתקדמים.כדאי מאד להפוך את הפעילות לעדיפות עליונה וליצור הרגלים קבועים ומותאמים באופן ייחודי בשגרת היום יום.
אז קדימה, זה הזמן , אפילו יותר מתמיד לתנועה בריאה וחידוש הכוחות!

 

היה מעניין? תשתפו:

הזינו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם