מערך הסיעוד כמעטפת חמה לדיירים הלוקים בדמנציה בבית הורים בן יהודה קריית אתא

נוהא דיאב, מנהלת הסיעוד בן יהודה קריית אתא

לאחרונה כל העבודות והמחקרים מראים כי חלה עליה ניכרת בתוחלת החיים של אוכלוסיית הגיל השלישי ובמקביל עולה הצורך להתמודד עם מגוון רחב של בעיות  ביניהם מחלות זקנה כמו דמנציה .

דמנציה DEMENTIA נקראת גם שטיון והיא סינדרום קליני המוגדר כהידרדרות נרכשת ומתמדת בתפקוד המנטלי הכוללת בתוכה לפחות שלושה מהתחומים הבאים: שפה ,זיכרון, אישיות, מצב אמציונלי ,תפישה מרחבית, קוגניציה (תובנה, שיפוט, אבסטרקציה),אפזיה, אגנוסיה, אמנסיה  (קאמינגס 1982,עמ'93)

הירידה המשמעותית בתפקוד הקוגנטיבי של האדם מאפיינת קבוצת מחלות המתרחשות לרוב במהלך תקופת הזקנה ,מחלות אלו מתאפיינות בירידה בתפקוד של קליפת המוח ובהידרדרות מנטלית וקוגנטיבית וגורמת לליקויים משמעותיים בתחום החברתי והתעסוקתי של החולה, ההדרדרות היא איטית ומתמדת ,ומתחילה לעיתים זמן רב לפני שהסביבה מרגישה במתרחש.

ישנם מספר סוגי דמנציה: אלצהיימר ,דמנציה וסקולרית , דמנציה מסוג של  גופיפי לואי , דמנציה פרונטו-טמפורלית, דמנציה משולבת פרקינסון .הסוגים השונים נבדלים זה מזה, בגורמים לפגיעה המוחית ובסוג התפקודים שנפגעים בעיקר בשלבים הראשונים של המחלה. לדוגמא, רוב האנשים  שמתמודדים עם אלצהיימר בתחילת הדרך יסבלו מפגיעה בזיכרון לטווח קצר. לעומתם, אנשים שאובחנו עם דמנציה מסוג של  גופיפי לואי יתמודדו עם קשיים בתנועה (בדומה למחלת פרקינסון) והזיות ויזואליות. משמעות הדבר היא שהצרכים הטיפוליים של אותם מתמודדים יהיו שונים באופן מהותי.

לצערנו, מדובר במחלות סופניות וחשוכות מרפא. ניתן לעכב את התקדמותן, לשמר את איכות חיים ולהקל על הסבל – אך לא ניתן לרפא דמנציה. למרות ההתקדמות המשמעותית בתחום בשנים האחרונות, טרם נמצאה תרופה שתעצור לחלוטין את מהלך המחלה, קל וחומר להשיב את הגלגל לאחור. קצב ההידרדרות משתנה מאדם לאדם, ותלוי בגורמים רבים כמו: סוג הדמנציה, גנטיקה, אבחון מוקדם, טיפולים מונעים ועוד.

במוסדנו בן יהודה קרית אתא  76.4% מהדיירים סובלים ממחלת דמנציה ומטופלים בהתאם למצבם.

אנו כאנשי הסיעוד במוסד מתחייבים ומעניקים להם טיפול סיעודי תומך ומכיל ,אנו מתחייבים ומעניקים יחס אישי , מאפשרים איכות חיים מרבית בהתאם למצב הדייר, הכל תוך שיתוף פעולה הדוק ומקצועי עם שאר הצוות הרב מקצועי במטרה להשלים טיפול מקסימלי ככל שניתן.

אנו דואגים תמיד להתעדכן בשיטות עבודה חדשניות והטמעתן בין צוות העובדים המותאמים להתמודדות עם אוכלוסיית הסובלים מדמנציה ,מאפשרים  סביבה ואווירה לימודית כי אנו מאמינים באוטונומיה מקצועית ובפיתוח וקידום מקצועי המתבסס על הרחבת ידע ,מיומניות והסמכויות של הצוות הסיעודי.

אנו מבינים שהאחריות היא כלפי הדייר וגם כלפי בני המשפחה. אנו מדגישים לכל דייר חדש ובמהלך כל שהותו  שבני משפחתו של הדייר הם שותפים  בתהליך הטיפול.

לסיכום: תחום הסיעוד הינו מרכזי מאוד בחיי הדייר בבית אבות ובוודאי לדייר דמנטי.

חובתם של האחים והאחיות בכל משמרת לעקוב ולטפל בדייר בהתאם למצבו הנוכחי ולהיות מעורבים ומעודכנים בכל שינוי או ירידה במצבו. כמנהלת סיעוד בבית האבות אני מדגישה ומחדדת מול האחים את חשיבות הטיפול שלהם ואת עובדת היותם מעטפת חמה לדיירים ולבני המשפחה אשר מתמודדים בסיטואציה לא קלה. האחים מעבר לטיפול היומיומי הסיעודי השוטף מהווים אוזן קשבת ומקור תמיכה לדייר הדמנטי ולסביבתו הקרובה. הדיירים ובני משפחותיהם מרגישים נוח וחופשי להעזר בסיעוד ולהיתמך בהם בסיטואציה קשה זו.

 

רשימת ביבליוגרפיה:

.Dementia. JP, Warner, R, Butler and S, Gupta . s.l. : BMJ Clin Evid, 2010

Wertman, E., Brodsky J., King Y., Bentur N., & Chekhmir S. 2007. "An Estimate of the Prevalence of Dementia among Community-Dwelling Elderly in Israel". Dementia & Geriatric Cognitive Disorders 24: 294–299.

Sternberg, S., Bentur, N., Shuldiner, J. 2013. “Quality of Care of Older People Living with Advanced Dementia in the Community in Israel”. Forthcoming in JAGS.

הזינו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם