אני לא תמיד בודד, אבל בואו לבקר יותר

בדידות הינה תחושת מועקה סובייקטיבית הנובעת מהפער בין הרצוי למצוי בכל הקשור לאינטראקציה החברתית של האדם. כלומר,  כאשר הציפיות החברתיות של האדם אינן תואמות את המציאות החברתית שלו.  לתחושת בדידות יש תופעות לוואי רבות ונזקים חמורים על הבריאות הנפשית והפיזית של אנשים,  ויש כאלה שמחשיבים אותה כמחלה לכל דבר כמו דיכאון או כמו מחלות נפשיות אחרות.

אנשים רבים מחזיקים בדעה סטריאוטיפית שאנשים זקנים הם בודדים, או סובלים רוב הזמן מבדידות.  סביר להניח שדעה זו נובעת מהמחשבה שתהליך ההזדקנות מביא איתו יותר מחלות ויותר מוגבלויות, המשנים את יכולת הניידות של אנשים זקנים, ובכך את האפשרויות שלהם לאינטראקציה ופעילות חברתית  

אומנם, תהליך ההזדקנות הטבעי,  מציב אנשים בפני אתגרים וקשיים בעקבות שינויים פיזיולוגיים וביולוגיים רבים העלולים להגביל אותם חברתית, אך לא בהכרח שהם יהיו יותר בודדים.  למרות השינויים הגופניים והחברתיים שכוללים גם יותר אובדן של בני זוג, חברים  ומכרים, לאנשים זקנים יש את היכולת לעשות ויסות רגשי חברתי המגן עליהם מהשינוי בדינמיקה בתוך הרשת החברתית. היכולת הזו התלויה בשינויים קוגניטיביים ורגשיים תלויי גיל, מדרבנת אנשים להתמקד בקשרים משמעותיים וחשובים להם, ומעודדת אותם להציב לעצמם מטרות התואמות את המציאות שלהם  

למרות הנטיה לקשר בין בדידות ובין זקנה,  מחקרים עדכניים מראים שזה ממש לא נכון.  אנשים זקנים אינם בודדים כל הזמן ואינם סובלים מבדידות חמורה.  במחקר הנחשב כראשון מסוגו בעניין, אשר בדק את תחושת הבדידות בקרב אנשים זקנים על בסיס שבועי למשך שישה שבועות, מצא שתחושת בדידות היא תנודתית ומשתנה.  המחקר כלל  אנשים מעל גיל  65  מרקעים חברתיים ואתניים שונים בארץ,  אשר התבקשו לדווח על תחושת הבדידות שלהם כל שבוע.  תוצאות המחקר הראו שלא בהכרח אם אדם דיווח על תחושת בדידות בינונית או חמורה בשבוע מסוים ימשיך לדווח על אותה הרמה בשבוע שאחריו.  חלק ממשתתפי המחקר לא דיווחו על תחושת בדידות בכלל בשבועות מסוימים.  התנודתיות ברמת הבדידות מראה שאנשים זקנים בוחנים את הרשת החברתית שלהם באופן מתמשך וזה משנה את רמת הבדידות אצלם משבוע לשבוע.  

משתתפי המחקר דיווחו גם על מידת האינטראקציה החברתית השבועית, המתבטאת בתדירות המפגשים השבועיים עם אנשים בסביבה החברתית שלהם,  כגון בני משפחה, חברים, אנשים המחשיבים אותם כקרובים או בעלי אמון, שכנים והשתתפות בפעילות חברתית בסביבה הקרובה. האינטראקציה המשמעותית ביותר הקשורה לתנודתיות של תחושת בדידות בקרב משתתפי המחקר היתה תדירות המפגשים עם אנשים שמשתתפי המחקר הגדירו כחברים שלהם ועם אלו הנחשבים כקרובים או בעלי אמון.  תדירות המפגשים עם חברים הייתה קשורה לתנודתיות בדיווח על בדידות: ככל שתדירות המפגשים עולה ,  זה התבטא בדיווח על פחות בדידות ורמת הבדידות השתנתה בהתאם.  מה שמעניין גם, שהאפקט של תדירות המפגשים עם אנשים הנחשבים כקרובים או בעלי אמון,  נמשך אפילו ליותר זמן

מה משמעות של הדברים הנאמרים?

אנשים זקנים הם לא בהכרח בודדים, הם יכולים לפעמים לסבול מבדידות, אך לא באופן כרוני וחמור.  בקרב אלו שאכן חווים בדידות,  תדירות האינטראקציה החברתית היא משמעותית,  וגם עם מי הם באמת נפגשים.

חשוב ביותר להיפגש כמה שיותר עם אנשים זקנים, אם אלו הורים, אחים או אחיות, או חברים.  חשוב גם שהם יראו בכם כחברים באמת, וחשוב שתהיו קרובים אליהם ותאפשרו להם לתת בכם אמון, תקשיבו להם ותהיו מעורבים בחייהם.  תדירות המפגשים איתם חשובה ביותר,  ככל שתיפגשו איתם יותר,  ככל שהם יראו כמה הם באמת חשובים לכם,  וזה יביא לפחות הרגשה של  "לבד" בעולמם ההפכפך והמשתנה עם ההתקדמות בגיל.

  בני המשפחה המזדקנים אשר נמצאים עדיין בבית, או שבחרתם להביא אותם אלינו למשפחת בן יהודה,  זקוקים שתבואו לבקר אותם כמה שיותר, שתראו להם כמה איכפת לכם מהם,  ויחד עם הצוות שלנו, אנו נדאג להראות להם שהם לא לבד, אלא שאנחנו כאן בשבילם.

:כותבת

 ד"ר רבאב עואד,  מנהלת מערך שירותי הרוקחות ברשת בית הורים בן יהודה

גרונטולוגית וחוקרת במרכז מינרבה והמרכז לחקר זקנה, אוניברסיטת חיפה

היה מעניין? תשתפו:

הזינו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם