מתוק לו מתוק לו…

מסיבת ימי הולדת לדיירים

על שינויים בחוש הטעם בגיל הזקנה /דקלה אוחיון, דיאטנית-בן יהודה קרית אתא

"סבא מוסיף סוכר לכל דבר שהוא אוכל…גם לפירה…."
"בזמן האחרון סבתא אומרת שהכל נורא מלוח לה…"

נשמע לכם מוכר?

לעיתים קרובות אנו נתקלים במשפטים אלו בשיחותינו עם משפחות של דיירי בית האבות. שינויים בחוש הטעם היא תופעה מוכרת בגיל המבוגר, שינויים אלו יכולים להתבטא בירידה בסף הרגישות לטעמים כמו מתיקות, ומליחות, או בכלל לטעם הכללי של כל המאכלים. בחלק מהמקרים שינוי בחוש הטעם עלול לגרום לירידה בתאבון, בשל חוסר הנאה מהאוכל כבעבר, מה שמוביל לירידה בצריכת המזון, ירידה במשקל ולפגיעה באיכות החיים.

מה גורם לשינויים בחוש הטעם אצל קשישים?
שינויים בחוש הטעם אצל קשישים יכולים לנבוע, בין השאר, מאובדן קולטני הטעם בפה וקולטני הריח באף עקב פיזיולוגיה הקשורה להזדקנות . כמו כן, העלייה בשימוש בתרופות אצל קשישים עשויה גם כן להשפיע על חוש הטעם. תרופות מסוימות, במיוחד כאשר משתמשים במספר תרופות לטיפול, מעוררות שינוי בטעם אצל קשישים. תרופות עשויות להשפיע על תפיסת הטעם של קשישים באמצעות השפעה על מערכת העצבים כגון קולטנים היקפיים או המוח, מופרשות לרוק ומייצרות את הטעמים שלהן, או עלולות לגרום לתסמונת יובש בפה על ידי שינוי קצב זרימת הרוק מה שמשפיע על יכולת חישת הטעמים בפה.
מלבד ההזדקנות, גורמים גנטיים וסביבתיים מרובים נקשרו לשינוי בטעם. צריכה מרובה של משקאות אלכוהוליים היא גורם המוריד את הרגישות לטעם מתוק, וגורם לצריכה גבוהה יותר של סוכר, מצבי פה ירודים כגון זיהומים בחלל הפה, נזק לעצבים המרכזיים או ההיקפיים יכולים גם הם לפגוע בחוש הטעם. 
תת תזונה וחסרים תזונתיים כגון: חוסר בברזל ,חוסר בתיאמין (ויטמין B1), ויטמין C וסיבים תזונתיים קשורים גם הם שינויים בתפיסת הטעם. כמו כן, גם לחוסר באבץ יש השפעות משמעותיות על ירידה ברגישות לטעם.

אז מה עושים?
כאשר בני המשפחה או הצוות הטיפולי מבחינים בירידה בתאבון, חשוב לנסות להבין מה הגורם לירידה בתאבון.
ייתכן שהירידה בתאבון אכן נגרמת מירידה או שינוי בחוש הטעם. במקרה זה ניתן לטפל במספר דרכים:

  1. שיפור הטעם והעצמת הטעם של המזון ע"י תוספת של תבלינים עם טעם חזק, תוספת של עשבי תיבול.
  2. צריכת מזון המכיל רמות גבוהות של אבץ, ברזל, תיאמין ויטמין C  וסיבים תזונתיים כגון: בשר, עוף, הודו, ביצים, קטניות, אגוזים וזרעים, מוצרי חלב, דגנים מלאים ירקות ופירות הדר.
  3. שמירה על היגיינת הפה, וטיפולי שיניים.
  4. שינויים בטיפול התרופתי ע"י הרופא/ התייעצות עם הרוקח
  5. במידת הצורך, נטילת תוספי מזון – מולטי ויטמין/  ברזל/ אבץ
  6. לפי מחקרים גם פעילות גופנית מתונה יכולה להשפיע לטובה על חוש הטעם.

 

לסיכום,  שינוי בטעם עלול לגרום לאובדן תיאבון ולבעיות בריאות ותזונתיות אצל קשישים. לשם כך, יש לאתר את הקשישים החווים שינוי בטעם , וכמובן להתחיל בהתערבות כדי לשמור ו/או לשפר את מצבם התזונתי ,למנוע סיכונים בריאותיים ולשפר את איכות חייהם.
אז תוסיפו טעם לחיים….זה משתלם!



מקורות:

Soyeon Jeon , Yeonhee Kim , Sohyun Min, Mina Song, Sungtaek son,  Seungmin Lee, Taste Sensitivity of Elderly People Is Associated with Quality of Life and Inadequate Dietary Intak, Nutrients. 2021 May; 13(5): 1693

היה מעניין? תשתפו:

הזינו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם