יפויי כח מתמשך – למה חשוב? ומה היתרונות?

יתרונות ייפוי כח מתמשך

מוגש על ידי שרות סוציאלי – בן יהודה חיפה 

בשל התארכות תוחלת החיים, אנשים צריכים לכלכל עצמם במשך שנים ארוכות יותר, כאשר ההזדקנות בכלל, וההזדקנות המאוחרת בפרט, כרוכות פעמים רבות במגבלות שונות, העלולות להשפיע הן על התפקודים הפיסיים והן על כשירותו המשפטית של האדם לקבל החלטות. היערכות מוקדמת מאפשרת לאדם להתמודד בצורה טובה יותר עם אתגרי הזקנה ולממש את רצונותיו, גם בשלבים המאוחרים של חייו.

ייפוי כוח מתמשך ויתרונותיו:

מבחינה משפטית מסורתית, אדם יכול היה לפעול במקומו של אדם אחר, שהפך לחסר כשירות, רק אם מונה על ידי בית משפט כאפוטרופוס לאדם הבלתי כשיר. מעבר לכך שמינוי אפוטרופוס הוא כלי הפוגע בחירויות הפרט וביכולת קבלת ההחלטות שלו, באופן משמעותי ביותר. כך שהליך של מינוי אפוטרופוס לאדם שאינו מסוגל לנהל את ענייניו בעצמו נעשה ללא התחשבות ברצונו. ההליכים המשפטיים למינוי אפוטרופוס הם מסורבלים ויקרים, ולעיתים לא אפשרו מתן מענה מיידי לצרכים אקוטיים שהתעוררו.

בעוד, הכנת ייפוי כוח מתמשך מאפשרת לאדם כשיר משפטית וצלול בדעתו להחליט איך יתנהלו ענייניו במצב שבו לא יהיה כשיר לנהלם בעצמו.

ייפוי כוח מתמשך הוא אמצעי משפטי שמהווה חלופה לאפוטרופסות אשר הגיע לעולם עם התיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. התיקון מבטא תפיסה שלפיה כל אדם זכאי להחליט מי יקבל את ההחלטות עבורו כאשר יהיה במצב בו אינו כשיר משפטית ואינו מסוגל לקבל החלטות בענייניו האישיים, הרפואיים והרכושנים. ייפוי כוח מתמשך יכלול הוראות לטיפול בענייניכם העיקריים: בריאות, כספים, ניהול רכוש, מקום מגורים ועוד. 

לייפוי כוח מתמשך יתרונות רבים ומשמעותיים על פני פתרונות אחרים. יתרונותיו הרבים הינם גם ביחס לממנה דהיינו מי שחותם על ייפוי הכוח המתמשך וגם ביחס לבני משפחתו.

  • מאפשר ללקוח לקבוע מי יהיה האפוטרופוס במקום להעביר את האחריות לידיים של בית המשפט. 
  • מיושם מנגנון פיקוח ובקרה על מיופה הכוח או לצורך העניין על האדם שבו בוחרים על מנת לטפל בנו בעתיד.
  • מאפשר לקבוע את היקף השליטה של אדם אחר בחיים שלנו, הוא מונע סכסוכים במשפחה.
  • הממנה יכול להביע במדויק את רצונותיו תוך מינוי של מיופה הכוח, ולמנוע סכסוכים משפחתיים פוטנציאליים שעלולים להופיע במסגרת הליך למינוי אפוטרופוס.
  • העלות הנלווית להכנת ייפוי כוח מתמשך היא נמוכה בהרבה בהשוואה לעלות הנלווית להליך של מינוי אפוטרופוס אשר עלול להימשך זמן רב. כמו כן, ההליך להכנת ייפוי כוח מתמשך הוא קצר וקל לעומת הליך למינוי אפוטרופוס.
  • ניתן לכלול בייפוי כוח מתמשך הוראות ספציפיות. למשל, לקבוע מה תהיה עיר המגורים שתרצו לגור בה, לקבוע מה ייעשה בדירה שכורה הרשומה על שמכם. למעשה, ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכם לקבוע הוראות לפרטי פרטים. 
  • ייפוי כוח הינו ייפוי "רדום" ולא ניתן לעשות בו שימוש אלא במצב שבו אינכם כשירים לטפל בענייניכם. כשירותכם תיקבע על ידי פסיכיאטר, וניתן להוסיף תנאים נוספים (כראות עיניכם) לכניסת ייפוי הכוח לתוקפו.
  • יכולים למנות מספר אנשים כראות עיניכם שיהיו מיופי הכוח שלכם.

לדוגמא – בן משפחה שקרוב לתחום הרפואי יכול להיות זה שימונה כמיופה כוח בכל הנוגע לעניינים רפואיים. 

יתרה מזאת, פעולת המינוי אשר דורשת דיון אודות רצונותיו והעדפותיו של מייפה הכוח, נתפסת על ידי זקנים רבים כהזדמנות לתקשורת בין אישית ביניהם לבין אהובים ורופאים. כמו כן, מעביר למשפחתו של אדם זה את תפיסת העולם שלו ואת ראיית הדברים בכל הקשור לעתידו ולהמשך חייו בנושאים כלכליים, רפואיים ובריאותיים. 

לשימוש בייפוי כוח רפואי כאמצעי תקשורת, השלכות פסיכולוגיות חיוביות על זקנים אשר מדווחים על עליה בתחושה שהם מובנים, על ירידה בתחושת חוסר הוודאות וכן על תחושה כללית של שליטה בתהליך הגסיסה והמוות.

אנו השרות הסוציאלי מלווים את הדיירים ומשפחותיהם בתהליך .

יערה שטולברג. (2012). ייפוי כוח לקבלת החלטות רפואיות, משמעותו והשלכותיו מנקודת מבטם של באי הכוח (.(Doctoral dissertation, University of Haifa (Israel)‏

Doron, M. (2021). ביצוע ייפוי כוח מתמשך על ידי אזרחים ותיקים: החוויה ומשמעותה (Doctoral dissertation, University of Haifa (Israel) ‏).

ייפוי כוח מתמשך: יתרונות וחסרונות שחשוב להכיר – משרד עו"ד ישראלי, בן-יאיר (benyair-law.co.il)

ייפוי כוח מתמשך ויתרונותיו – משרד עו"ד ליבוביץ רונן (alc.co.il)

ייפוי כוח מתמשך: מהם יתרונותיו על פני מינוי אפוטרופוס? | חדשות מעריב (maariv.co.il)

N12 – ייפוי כוח מתמשך כחלופה למינוי אפוטרופוס: כל המידע שחשוב… (mako.co.il)

היה מעניין? תשתפו:

הזינו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם